Att utvecklas inom hästsport

När man först börjar på en ridskola kan man känna sig ganska liten och nervös. Det spelar ingen roll om man är vuxen eller barn. Det är mycket nytt man ska lära sig och många andra verkar så erfarna. De bara går in till hästarna som ingenting och hittar överallt. Det är dock inget man bör vara orolig för. Det tar inte många veckor innan man själv börjar känna sig som hemma i stallet. Som nybörjare gäller det att hålla sig i stallet så mycket som möjligt.

Komma någonstans med ridning och körning

Som nybörjare måste man börja ta lektioner för att lära sig rida eller köra häst. På de första lektionerna får man ofta bara lära sig att hantera hästen i långsamma gångarter. Det kan efter ett tag kanske kännas som att man inte lär sig något men många gånger kan det vara så att instruktören tycker att man som elev behöver träna lite extra innan man är redo att gå vidare till svårare saker. Om man känner att man vill komma framåt lite snabbare kan det vara klokt att ta privatlektioner.

Skaffa egen häst

När man har tagit lektioner under ett par år kan det vara dags att skaffa en egen häst för att kunna komma vidare i sin utveckling. Det spelar ingen roll om man rider eller om man kör häst. Till slut kan det vara svårt att fortsätta utvecklas bara genom att ta hand om lektionshästar. Men även om man skaffar en egen häst är det bra att tänka på att man då och då kan behöva ta till hjälp från en tränare. Inom både körning och ridsport kan man se att hästar har olater som behöver rättas till och det kan vara svårt att se dem eller åtgärda dem på egen hand.

Böcker är bättre än man tror

Om man har ett bibliotek i närheten är böcker om hästar och ridsport faktiskt mer värda än vad man kan tro. Man kan inte läsa sig till allt men det kan till exempel vara klokt att läsa lite mer om hästens beteende och hur den reagerar i olika situationer. De kunskaper man har inhämtat från böckerna kan man sedan omsätta i praktiken. En annan fördel med böckerna är att man kan ta del av kunskapen när som helst.

Att få betyg i idrott

Idrott är ett mycket speciellt ämne och det är också väldigt omdiskuterat. I skolan får man betyg för att man utövar sporter man blir tillsagd att göra. Att lära sig matte innebär att man tar del av kunskap som är bra att kunna men troligen har inte alla nytta av att kunna spela fotboll. Det där med att få betyg efter hur duktig man är på sport kan alltså vara lite fel. Betygen man får har också betydelse för den fortsatta utbildningen. När man ska söka in till gymnasiet har till exempel betygen att göra med om man kommer in på en önskad utbildning eller inte. Om idrott är ett ämne man har sämre betyg i kan det alltså minska chansen att komma in på ett önskat gymnasieprogram.

Istället för betyg

Ett alternativ hade kanske varit att eleven bara kan bli godkänd i idrott. Så länge eleven gör sitt bästa efter dennes förmåga ska denne bli godkänd. I dagsläget kan det till exempel vara svårt för en elev med funktionshinder att få annat än godkänt, vilket kan vara en aning orättvist. Ett skriftligt omdöme hade också varit ett mer rättvist alternativ.

Spelberoende

En sak som dock är väldigt bra att hålla lite koll på när man spelar är så att man inte spelar bort allt för stora belopp. Man får helt enkelt inte spela för mycket. När man bettar på sport kan det hela vara så spännande att man sätter in lite pengar till och så plötsligt har man spelat för mer än man har tänkt. När man spelar på olika sporter finns det nämligen risk att man hamnar i ett spelberoende. Men hur kan man förhindra det?

Sätt gränser

Ett alternativ som gör det svårare att hamna i spelberoende är att helt enkelt sätta gränser. På många bettingsajter som handlar om sport får spelaren fylla i hur mycket denne vill kunna spela för varje dag, vecka och månad. Den här gränsen kan ändras men det tar en viss tid innan spelaren kan sätta in mer pengar när gränsen har uppnåtts. När man spelat för en viss summa kan man alltså inte lägga fler spel utan att ändra sin beloppsgräns.

Lyssna på andra

Om någon i ens närhet påtalar att spelandet börjar gå till överdrift kan det vara klokt att lyssna. Ofta kan omgivningen se tecken på ett beroende innan man själv gör det.

Att spela tillsammans

Vissa tycker att det är roligt att betta på sport ensamma. Man vill göra sina egna val och spela på de alternativ man bäst gillar. Man vill helt enkelt inte påverkas eller vara beroende av det andra vill spela på. Men det finns också de som hellre spelar tillsammans med en eller flera vänner och sedan delar man på vinsten. Man sätter helt enkelt av en viss summa till spelet och sedan spelar man. Om man ensam bara kan spela för 100 kronor blir vinstchansen lite större när man istället lägger ihop pengarna och spelar för 200 kronor. Det gäller dock att man ser till att vinsten verkligen delas upp rättvist.

Hur ofta ska man spela?

Hur ofta man spelar beror på vilken sport man spelar för, hur mycket man spelar för och hur den egna spelbudgeten ser ut. Ibland kanske den aktuella tävlingen eller sporten kan spelas på varje dag, men det är sällan man kan satsa pengar så ofta. Andra gånger kanske man bara spelar på ett specifikt spel per år. Det kanske är ett lopp som bara springs en gång per år eller liknande. Då kanske man kan spendera lite mer på just det spelet.

Ridning

Inom ridning finns det väldigt många olika delar att välja mellan och vilken man väljer är mycket individuellt. Vissa gillar att rida dressyr, andra hoppar. Några gillar western och vissa vill rida fort i galopp. Andra vill rida långa sträckor och distanser, medan en grupp ryttare vill kombinera både hoppning, dressyr och fasta hinder i terrängen. Men vad innebär de olika grenarna?

Banhoppning

Banhoppning är den gren där ryttaren tillsammans med sin häst ska ta sig över flera hinder i en bana. Hindren går att riva. Man kan tävla i flera klasser där hindren är olika höga och där maxtiderna varierar.

Dressyr

Inom grenen dressyr vill man att hästen ska visa sig från sin bästa sida. Ryttaren ska med så små hjälper som möjligt få hästen att göra olika rörelser och gå i olika gångarter. Hästen måste vara mycket uppmärksam och lydig för att ekipaget ska få bra poäng.

Fälttävlan

Fälttävlan är en tävlingsform där grenarna dressyr, banhoppning och terrängritt kombineras. Inom terrängritt rider man en bana ute i terrängen. Här finns det hinder utplacerade. De kan dock inte rivas. Om hästen slår i dem kommer hindret att stå kvar. Det kan också förekomma att hästen ska hoppa i sjöar, åar eller liknande. Här måste häst och ryttare vara mycket samspelta. Om hästen och ryttaren inte kommer överens kan den här sporten bli mycket farlig. Det finns till exempel djupa gravar som hästen ska hoppa över. Om ryttaren ramlar ner i en sådan finns det ingen mjuk luftkudde som tar emot. Det blir ett hårt fall. Varje år skadas flera ryttare och hästar allvarligt inom just den här grenen.

Distans och galopp

Inom grenen distansritt ska hästen och ryttaren tillsammans ta sig en längre sträcka. Det är ofta flera dagars ritt och man får övernatta längs vägen. Man måste se till att hästen inte rids för hårt, men samtidigt gäller det att vara först framme vid målet. Längs vägen finns stationer där hästen och ryttaren får fylla på vätska och där veterinärer går igenom hästen.

Galopp är en mycket fartfylld gren. Här tävlar man på en oval bana och det gäller för hästen att galoppera så snabbt som möjligt. För jockeyn som sitter på hästens rygg är det bara till att hålla sig fast. Typiskt för den här sporten är att sadeln jockeyn har är mycket liten och denne får stå upp i stigbyglarna under hela loppet. Det krävs med andra ord att jockeyn har extremt bra balans för att kunna klara av att sitta kvar.

Är hästsport verkligen en sport?

Det finns en del som menar att det här med hästsport egentligen inte är en sport. Man talar om att det inte är jobbigt att rida utan man åker bara häst. Ofta uttalas de här orden av personer som inte har suttit på en häst, av de som ridit ponnyridning eller av personer som helt enkelt är rädda för hästar. Men vad är egentligen hästsport och varför är det jobbigt att utöva den?

Hästsportens olika grenar

Inom hästsport finns det väldigt många olika grenar att tävla i. Det finns vanliga ridsportgrenar, olika typer av körning, voltige och en hel del annat. Alla grenar är i stort sett lika jobbiga att delta i. Inom voltigen ska man till exempel kunna ta sig upp på en häst som galopperar runt på en volt. Man ska sedan sitta på hästen, stå på händer, bygga pyramider med andra och mycket mer. Det är inte bara att sitta ner och låta hästen göra jobbet.

Inte bara ridning eller körning

Oavsett om man har en egen häst eller är skötare av en inser man snart att det inte bara är ridning som gäller inom hästsport. För att man ska kunna rida måste hästen må bra. Men de sysslor som sker utanför ridningen ser andra sällan.

Hästen ska borstas, tas in från hagen, täcken ska bytas och hela dess kropp ska ses över. Men det är inte så fysiskt jobbigt. Att däremot lyfta en 20 kilo tung säck foder, att bära tunga höbalar ner från ett loft, att köra in hö eller att bära fem hinkar med 20 liter vatten var i till hagen är tungt. Hästens box och hage ska också mockas. Det kan bli tunga lyft med grepen. I boxen ska det dessutom fyllas på strö. Det blir många kilo som ska lyftas varje dag och på det ska hästen också ridas eller köras.

Hästen ska gå i rätt form

När man rider eller kör hästen är det inte bara att sitta och åka med. Hästen ska gå i rätt form för att träningen ska gå till på ett bra sätt. När man som ryttare har ridit ett pass är det inte alls sällan man är helt svettig och så kan även hästen vara. Det är också jobbigt att köra en häst. Man måste se till att den går i rätt tempo och om hästen bestämmer sig för att den vill springa snabbare kan det bli väldigt tungt att hålla den.

Om en person säger att ridning och hästsport inte är en sport handlar det ofta om svartsjuka. När de själva får prova på att rida eller köra en häst låter det ofta helt annorlunda, om personen alls vågar sig på det.

Så kommer du igång med löpning

Är du sugen på att börja springa? Det kan kännas svårt och jobbigt i början, särskilt om du inte är van vid löpning eller träning överlag. Här får du tips på hur du kommer igång med löpning.

Det viktigaste är att inte ta ut dig själv i början. Du är taggad och vill förmodligen köra järnet direkt, men det är viktigt att du undviker det och tar det lugnt till en början. Även om du är van vid någon annan träningsform som till exempel skidåkning som gör att du har god kondition bör du ta det lugnt. Kroppen är inte van vid att springa och då finns det risk för belastningsskador om du tar i hårt. Börja med korta pass och kom ihåg att stretcha både före och efter.

En annan sak som är viktigt att tänka på är vilka skor du har. Det bästa är att gå till en butik som erbjuder professionell utprovning av löparskor. Då får du skor som passar just dina fötter och din löpstil.

Ett tredje tips är att investera i en smartklocka. Olika smartklockor har olika funktioner. Några av de vanligaste funktionerna är GPS, pulsmätare och mätning av hur snabbt och långt du springer. På många smartklockor kan du även lyssna på musik eller ljudbok och ta emot samtal. En fördel med att använda smartklocka är att den loggar din löpning. Du ser precis hur snabbt och långt du har sprungit och du ser de framsteg du gör svart på vitt.

Inomhusidrott

Under vintern kan det vara svårt att ha idrott och att utöva sporter utomhus. Även under våren och försommaren kan dock allergiker ha besvär som förvärras av att idrotta utomhus. Då kan inomhusidrott vara ett bra alternativ. Det är inte bara bollspel som går att utöva inomhus. Men vad kan man egentligen göra på inomhusidrotten?

Låt eleverna planera lektioner

Ett alternativ kan vara att låta eleverna planera lektioner. De kan få göra ett underlag som läraren sedan läser igenom. Det är viktigt att se till att alla elever får vara med och att det inte blir allt för komplicerade saker som planeras.

Första hjälpen

Första hjälpen kan också vara klokt att lära ut under idrottslektionerna. Vet eleverna till exempel vad de ska göra om någon stukar foten under lektionen?

Idrottsteori

Idrott och sport handlar inte bara om att springa. Det finns också en hel del teori man bör kunna. Vilken påverkan har träning på kroppen egentligen? Inom Skolverkets läroplan står det att en del idrottsteori ska ingå inom de allra flesta årskurser. Teorin kan dock ofta hamna i skymundan eftersom att det kan vara lite jobbigare för läraren att planera en teorilektion än att ställa upp koner för fotboll.

Kombinera konditionsträning med styrketräning?

Blir kroppen förvirrad om du kör både konditionsträning och styrketräning? Eller kan de faktiskt gynna varandra och göra dig ännu mer stark och uthållig? Och hur ska man egentligen gå tillväga för att få ut bästa möjliga resultat?

Det rekommenderades länge att man inte skulle köra någon form av konditionsträning om målet var att bygga muskler och bli så stark som möjligt. Dock har man kommit fram på senare tid att det faktiskt går så länge du lägger upp träningen på rätt sätt. Du kan inte köra fem styrkepass för benen och sedan lägga till fem pass på cykeln. Det blir en stor överansträngning för benen.

Många träningsexperter säger att du får bäst resultat om du först styrketränar och sedan kör kondition. Låt det gärna gå minst en dag mellan passen. Så investera i bra träningskläder från till exempel Aim’n, signa upp på gymmet och lägg upp ett smart träningsschema. De flesta gym erbjuder en gratis genomgång där du kan få hjälp med ditt träningsupplägg. Träningsexperter säger även att det är bättre att cykla än löpa om du vill lyfta vikter samtidigt. Glöm inte bort återhämtningen som är minst lika viktig som själva träningen. Om du inte vilar mellan passen kommer du inte få det resultat som du önskar.

Sport för gammal och ung

Sport och idrott är av yttersta vikt för folkhälsan. Där är alla eniga. Problemet är bara hur man kan tillgodose behovet efter vars och ens behov. Som tur är finns det alltid något som passar för alla bara man letar lite men det vore önskvärt om det fanns lite mer tid för att lära sig om idrott i skolan. Det är ju nämligen så att de goda rutiner man uppodlar i ungdomen följer en genom livet. Oavsett om det gäller ridning, fotboll eller innebandy så är det glädjande att prata med en aktiv pensionär vilken med ett leende på läpparna berättar hur hen började i unga år med sin älsklingsidrott.

Bra för hälsan

När man börjar läsa på om artros, benskörhet, blodomloppet och om kroppen i allmänhet så är det anmärkningsvärt att lägga märke till hur mycket ett aktivt liv stärker kroppens alla funktioner. Därför är det så viktigt och naturligtvis roligt att motionera och röra på sig. Det svåra är bara att se till att de unga förstår vikten av att sporta och idrotta så att de fortsätter genom hela livet med detta. Samtidigt så är det bra att passa på att säga att det aldrig är för sent att böra röra på sig. Ett sunt sinne i en sund kropp heter det ju så väl mött ute i ett motionsspår eller en sportplats nära dig!